Khamis, 18 Jun 2009

atsuiii.....


Sekarang nie cuaca panas sungguh... panas meleting-leting. Agaknya musim panas dah bermula la kot. Minggu nie langsung tak ujan. Dalam umah pon dah asyik pasang kipas. Kat depan hatta kat dapor pon dah pasang kipas.
Nasib baiklah kat umah nie ader 2 kipas... kengkadang kalo dah tak tahan sangat panasnya barulah pasang aircond. Aleeya muka dan tangannya dah naik bintik-bintik macam ruam. Tak tahan panas lah tu agaknya. Kekadang pi ambik kakak kat youchien dia pakai baju tangan pendek, lepas nie kalo kuar ambik kakak aleeya dah tak leh pakai baju tangan pendek. Risau nanti ruamnya makin teruk plak.
Ari nie kat youchien, ain dapat bunga rose sempena hari bapa. Masa hari ibu ari tu youchien bagi bunga carnition. Masa kayuh basikal balik tadi harum jer bau bunga rose tu.

Isnin, 15 Jun 2009

Kura-kura


Last week ayah terjumpah kura-kura kat tepi jalan. Kecik jer , besar sedikit dari ibu jari aje. So belikan bekas kecik dan letak sedikit air dan batu. Jugak beli makanan kura-kura kat supaa. Seronok tengok kura-kura makan. Tak silap rasanya kura-kura ni adalah spesis brazil... Nama jer laaaa..

Isnin, 8 Jun 2009

open class youchien

Hari ahad lepas youchien ain ade buat open class. Semua ibu bapa dikehendaki hadir. Pada hari tu kelas ain lebih kepada aktiviti di luar kelas, berbanding dengan kelas 3dan 4 taun.

Ain pergi ke youchien seperti biasa tetapi balik pada pukul 11 pagi. Keesokan harinya ain akan bercuti untuk menggantikan persekolahan pada hari ni.


video

Sabtu, 6 Jun 2009

tat oh tat

ibu sebenarnya dah lama teringin nak buat tat, Tengok resepi tat... wow macam sedap jer. Tadi pi jenjalan kat youmei town dan ibu terjumpe acu nak buat tat bentuk sampan. Apa lagi ibu pon sambar lah.... Ari tu dah beli acu tu kat good day. Jadi skang nie acu nak buat tat tu ibu dah ader 4... tapi bila lah ibu nie nak rajin buat tat.
Ibu bukan aper risau tak jadi jer... takut membuang tepong... rugi jer. Bilalah la ibu nie nak sampai seru nak buat agaknyaaa....

Rabu, 3 Jun 2009

Payung@kasa



Hari ini ramalan cuaca di Jepun kemungkinan hujan sepanjang minggu. jadi Malam kelmarin dah mula hujan dan berlanjutan sehingga ke tengahari. Oleh kerana hujan maka ibu tak dapat nak ambil ain di youchien. Terpaksalah ayah yang pergi ambik.

Tepat jam 2 .. hujan sudah mulai reda. Ayah terus ambik ain dan hantar balik rumah. On the way, ain dah mintak belikan payung (kasa). Ini kerana semua anak anak nihonjin bawak payung pasai hujan paginya tadi. So terpaksalah melencong ke GoodDay untuk beli payung.

Mahalnya payung untuk budak-budak... dekat seribu yen. Pastu kena pulak beli 2 .. untuk aleeya pun kena jugak tu, walaupun tak ke sekolah. Lepas beli terus balik rumah dan aku sambung semula kerja kat Dai.

Malam tadi tengok ramalan cuaca esok dan nampaknya cuaca mendung dan tengahari mulai panas sedikit. Dengar macam gitu ain terus merajuk...... Esok nak bawak payung... esok nak bawak payung. Emm ikutkan aja laaa.. walaupun pagi esok tak hujan...

Isnin, 1 Jun 2009

Makan-Makan


Kembali lagi.... Ahad lepas kami buat makan makan kat rumah. Majlis kesyukuran kerana Ayah dapat lesen jepun setelah *** x ambik. Semua budak Malaysia Saga datang. Kami jemput jugak geng Kumamoto tetapi deper ader hal pulak..
Welcome...Selamat Datang...Irasshai...

pls click

Pls Click