Khamis, 3 Disember 2009

Daftar sekolah dan tadika Jepun



Minggu lepas bawa Ain buat medical checkup di sekolah rendah. Disini musim persekolahan akan bermula pada 1st April setiap tahun. Jadi kalau masuk sekolah tak dikira mengikut tahun dilahirkan sahaja tetapi ikut haribulan jugak. Maksudnya jika lahir selepas 1 April 2003 dan sebelum 30 April 2004 maka dikire sebagai masuk kelas 6 tahun. Di Japan, sekolah rendah dimulakan dari umur 6 tahun. Manakala di Tadika (Youchien) seawalnya 3 tahun.

Untuk masuk ke sekolah rendah, terdapat dua sesi permulaan iaitu medical Checkup dan taklimat sekolah. Jadi semasa medical checkup di periksa pendengaran, mata, badan, dan yang paling syok ada interview dengan sensei (cikgu). Interview tu, ain kena masuk sorang dan aku tersangatlah bangganya pasal anak aku dah boleh cakap jepun dengan cikgu tu walaupun baru jer setahun masuk tadika kat sini. Tapi yer la.. bebudak cepat ajer kalu belajo, kalu macam ayahnya susah beno nak belajo bahasa jepun. Yang aku respect jepun nie , sekolah dierowang memang bersih. Tak langsung bersepah, bebudaknya sapu sampah sendiri di sekitar kawasan sekolah. Proses medical checkup selesai dalam masa 2jam dengan lebih kurang 100 pelajar mendaftar. Lepas nie bulan febuary nanti akan ada taklimat pulak. Apa bender nak beli dan segala macam undang-undang sekolah akan diceritakan. Tapi yang aku tahu harga beg sekolah mahal giler, iaitu paling murah 25ribu yen (RM960) dan paling mahal dekat RM2 ribu.

Hari ini pergi pulak medical checkup untuk aleeya pulak di tadika bagi umur 3 tahun. Kena jugak walaupun masuk tadika. Kena interview jugak, tunjuk gambo pastu cikgu tanyer dalam bahasa jepun. Boleh pulak dier jawap (ater tetiap pagi nengok katun jepun). Pastu pi buat timbang berat dan ketinggian. Last sekali semasa checkup badan semua budak terpaksa buka baju untuk mudahkan doktor. Aduhh di aleeya tak nak bukak baju, puas aku pujuk langsung dier tak nak. Nasib baik doktor tu baik dan dier bukak sikit ajer baju untuk tengok badan dan seterusnya check gigi. Begitu la details beno owang jepun nie...

Akhir sekali ada kuanter beli barang sekolah macam beg, baju dan alatan lain seperti crayon, tanah liat, pencil box, dll. Tu la yang bagusnya, segala barang Ain semasa tadika kasi aja pada si Aleeya pulak. Jadi idakla banyak sangat ayahnya keluarkan duit. Emm dah beso dah anak aku.. dah masuk tadika dan sekolah rendah. Jangan balik Malaysia nanti haru biru sudah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Welcome...Selamat Datang...Irasshai...

pls click

Pls Click