Rabu, 9 Disember 2009

Jangkitan pneumonia

Jumaat lepas Aleeya deman panasnya sehingga 38 darjah. Oleh kerana demannya hanya pada waktu malam dan berlarutan sehnggga 3 hari maka pagi jumaat tu kami bawak dia hospital untuk rawatan. Risau juga bila tak sembuh dan sekarang ini musim sejuk, maka segala virus berkeliaran.

Sampai dihospital suhu badan aleeya meningkat 39 lebih setelah berjumpa doktor. Doktor ambik hingus untuk buat test Influenza. Sementara itu kami sekeluarga dikuarantin di sebuah bilik sehinggalah result keluar mengatakan bukan influenza. Doktor arahkan kami ke pakar telinga selepas itu kerana aleeya juga sakit telinga semasa deman. Dalam pada masa yang sama suhu badan aleeya meningkat sehingga 40 darjah. Doktor seterusnya membuat ujian terhadap darah dan air kencing pulak. Setelah result keluar, maka doktor cadangankan aleeya ditahan dihospital kerana didapati terdapatnya jangkitan kuman pneumonia



Setelah di search diinternet, secara amnya, jangkitan kuman di tisu paru-paru dinamakan sebagai pneumonia. Ia adalah jangkitan kuman yang biasa di kalangan kanak-kanak kecil dan orang-orang tua. Ia disebabkan oleh virus atau bakteria. Kadangkala ia juga disebabkan oleh jangkitan awal pada sistem pernafasan di bahagian atas (batuk dan selsema) yang merebak ke bahagian bawah sistem pernafasan. Jangkitan kuman ini boleh melibatkan keadaan yang tidak serius hinggalah kepada keadaan yang membahayakan nyawa.

Tanda-tanda dan gejala adalah bergantung kepada sebab, umur dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan seseorang kanak-kanak itu. Secara amnya, kanak-kanak akan mengalami :
- Demam panas
- Batuk dengan atau tanpa kahak
- Sakit dada
- Tiada selera makan, tidak mahu makan
- Rasa tidak sihat, sering merengek
- Pernafasan laju atau susah bernafas
- Muntah atau cirit-birit

Jadi Aleeya sempat tinggal di hospital selama 3 hari. Isnin aritu dan keluar hospital dan pagi tadi ke hospital semula untuk uji darah sekali lagi. Alhamdullilah semua dah okey. Apapun selepas nie jika anak anak terkena demam dan deman itu berlarutan terutama waktu malam jangan berlengah lagi bawak ke hospital. Nak tahu tanda jangkitan virus.. rasa pada tengkok dan akan terdapat semacam bebijik ... kalau orang orang tua kata angin tuuu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Welcome...Selamat Datang...Irasshai...

pls click

Pls Click